Czwartek, 23 maja 2024

Pływanie tyłem - korzyści

29 stycznia 2023

Pływanie tyłem pozwala na poruszanie się po wodzie za pomocą ruchów propulsywnych, które można określić jako pracę nóg. Dzieje się tak dlatego, że wdech/wydech odbywa się nad powierzchnią wody, a ruchy są naprzemienne, co jest podobne do tego, co człowiek robi na lądzie. Pływanie na plecach to doskonały sposób na naukę wykonywania stylu grzbietowego.

Pływanie na plecach jest elementarną umiejętnością

Pływanie w środowisku wodnym wymaga umiejętności poruszania się na plecach. Z tą umiejętnością często spotykamy się już na samym początku. Jest wiele czynników, które wpływają na tępo jej opanowania. Jednym z tych czynników jest stosunek tkanki mięśniowej, pojemności płuc i ruchomości stawu skokowego. Nauka pływania na plecach jest radosnym doświadczeniem, które przynosi radość i satysfakcję. Powyższa technika pływania daje dużo pewności siebie.

Technika kopnięć na plecy

Kopnięcia na plecy generują napęd głównie poprzez ruch nóg od dołu do góry. Całe kopnięcie rozpoczyna się w pozycji wyjściowej, gdzie noga jest wyprostowana, a stopa objęta. Ruch w dół spowodowany jest wysunięciem nogi poza staw kolanowy. Następne w kolejności są podudzia i stopy. Staw kolanowy powinien być zgięty do 110 stopni. Następnie należy wykonać kopnięcie w górę w kierunku powierzchni wody. Kopnięcie powinno zatrzymać się tuż pod powierzchnią.

Przydatne wskazówki i triki

Naucz się pływać na plecach poprzez opanowanie takich umiejętności jak:

  • Wdech i wydech do wody
  • Przetrzymywanie powietrza przez 8 sekund
  • Wsuń się na plecy
  • naprzemienna praca nóg

Pozycja ciała

  • Trzymaj łopatki razem, aby zwiększyć wysokość bioder.
  • Twoja głowa powinna być tak ustawiona, aby uszy nie znajdowały się nad powierzchnią wody.
  • Kolana trzymaj poniżej powierzchni wody. Dzięki temu obniżysz swoje biodra, a także zwiększysz opór w wodzie.

Trzymając ramiona razem, możemy pływać na plecach. W tej sytuacji środek ciężkości znajduje się wokół Twoich nóg. Możesz przenieść ramiona pod wodę, prostując ręce za głową. Pozwoli to na przesunięcie środka ciężkości w kierunku pępka. Nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie. Osoby o mniejszej mobilności i osoby, które są mniej elastyczne, mogą mieć trudności z poruszaniem się i utrzymaniem ramion za głową. Osoby o mniejszej mobilności nie będą też w stanie utrzymać ramion pod powierzchnią wody, co zwiększy opór i spowoduje opadanie nóg.

pływanie na plecach może powodować gromadzenie się wody na naszej twarzy. Jeśli zdarza się to często, należy delikatnie przesunąć brodę w kierunku klatki piersiowej.

Pływanie z powietrzem trzymanym z tyłu to świetna pomoc dla początkujących. Zabieg ten zwiększa wyporność, czyli pływalność całego ciała. Wyżej wymienione parametry będą zaburzone, jeśli dojdzie do utraty powietrza z płuc. Aby nie musieć wstawać za każdym razem, gdy potrzebujemy procesu ponownego oddychania, dobrze jest wykonać szybki wydech i wdech, który pozwoli na ponowne wstrzymanie powietrza.

Jakie są cechy i zalety pływania na plecach?

Kraul to miejsce, w którym nasze płuca są zanurzone. Pływanie na plecach umieszcza je jednak bliżej powierzchni wody. Również wyporność ciała od pasa w górę jest znacznie większa. Aby uniknąć oporu wody, nie podnoś głowy zbyt wysoko. Spowoduje to, że Twoje nogi znajdą się w złej pozycji i będą miały mniejszą wyporność. Kopnięcia na plecy różnią się od tych na brzuch, kraulowych. Po pierwsze, na napęd duży wpływ ma większe zgięcie nogi w kolanach. Również ruch biodra do przodu jest większy niż goleni. Kąt między powierzchnią wody a osią długą ciała wynosi 8-10 stopni. Kąt ten jest większy niż w przypadku kraba, co powoduje niższe ułożenie bioder i sprawia, że kopnięcia są bardziej skuteczne.

Podsumowanie

Możesz użyć swoich kopnięć w tył, aby poprawić pracę nóg w Kraulu. Możesz poprawić swoje kopnięcia długimi osiami, zmieniając co jakiś czas pozycję. Pozwoli Ci to ćwiczyć bardziej efektywnie i nie nadwyrężać jednej grupy mięśniowej na raz. Ćwiczenia na lądzie mogą być wykorzystane do zwiększenia mobilności w stawie skokowym. Dzięki temu poprawi się napęd i efektywność.