Czwartek, 23 maja 2024

Styl motylkowy - wszystko o nauce i technice pływania.

10 maja 2023

Styl motyla

Styl motylkowy to technika pływania, która opiera się na falowych ruchach tułowia oraz symetrycznej pracy wykonywanej przez nogi i ręce przy odpowiedniej koordynacji i oddychaniu. Technika pływania stylem motylkowym obejmuje:

  • Pozycja ciała
  • Ruch falowy tułowia
  • praca ramion
  • praca nóg
  • Oddychanie
  • Koordynacja z innymi

Nauka pływania stylem motylkowym

Ruch falowy tułowia, oraz nóg jest podstawą do nauki pływania stylem motylkowym. Następnie skupiamy się na pracy ramion i koordynacji. Płetwy są pomocne, jeśli dopiero uczysz się tego stylu. Tułów i nogi będą poruszać się ruchem falowym. Płetwy to najlepszy wybór, szczególnie krótkie płetwy. Pozwolą Ci one utrzymać stałe tempo i poczuć ruch od bioder do nóg, stóp i kostek. Pamiętaj, że nie zakładasz płetw, aby pływać szybciej, ale w pewnym celu. Jest nim lepsze zrozumienie energii generowanej przez Twój tułów i tego, jak przepływa ona przez biodra, nogi i płetwy.

Musisz zawsze pamiętać, że solidne podstawy są niezbędne do nauki. Im bardziej solidny jest twój fundament, tym lepsza będzie struktura. Ważne jest, aby nie spieszyć się z kolejnym elementem stylu.

Styl motylkowy jest obecnie bardziej dopracowany, a zakres ruchu w falach zmniejszył się. Delfiny, które są najlepsze w pływaniu, używają spłaszczonego, delikatnego falowania, aby zminimalizować opór wody. Ten rodzaj falowania jest wydajny i ekonomiczny, pozwala nam szybciej poruszać naszym ciałem.

Delfiny pływające stylem motylkowym z wykorzystaniem ruchu falowego

Ramiona znajdują się na wysokości barków. Nie należy chwytać rąk z przodu. Ramiona powinny tworzyć tory, po których będzie poruszał się pociąg. Połóż się na wodzie i wyrównaj szyję, głowę i kręgosłup. Zacznij delikatnie machać klatką piersiową. Gdy podnosisz i opuszczasz klatkę piersiową, pracuj górnymi mięśniami brzucha. Ten ruch pracuje przede wszystkim górne mięśnie brzucha. Staraj się poruszać klatką piersiową w sposób rytmiczny i spokojny. Poczujesz mięśnie brzucha, jeśli wykonasz ćwiczenie prawidłowo. To ćwiczenie nie wymaga od Ciebie skupienia się na nogach, a raczej na tułowiu.

Jeśli wykonasz powyższe poprawnie, kopnięcie delfina będzie naturalnie pasowało do fali.

Motylkowa praca nóg

Trzymaj ręce równolegle do ciała. Wyobraź sobie siebie jako delfina. Niech Twoja energia płynie od klatki piersiowej przez biodra do nóg i stóp. Cały ruch jest podobny do pociągnięcia biczem. Gdy obniżasz klatkę piersiową, biodra unoszą się, a stopy tworzą bicz. Gdy klatka piersiowa się podnosi obie nogi unoszą się prosto w kolanach. Najczęstszym błędem jest kopanie kolanami. Nogi powinny być proste i połączone z tułowiem, a napędzane przez mięśnie brzucha i uda. Nie oznacza to, że kolana muszą być twarde jak żelazo. Powinny być rozluźnione tak, aby czuć je jak gumki.

Naukę kopnięć zacznij od czterech kopnięć na jeden oddech. Pamiętaj o prawidłowej pozycji głowy i ruchu falowym.

Oddychanie w stylu "motyla

Ważne jest, aby oddychać w rytmie swoich ruchów. Największym błędem w oddychaniu jest podnoszenie głowy i poruszanie szyją w celu nabrania powietrza. Szyja powinna być prostym przedłużeniem kręgosłupa. Wdech pozwala nam poruszać tułowiem w ruchu falowym, podczas gdy nasza klatka piersiowa znajduje się w najwyższym punkcie. Zawsze należy patrzeć w dół. W miarę opuszczania klatki piersiowej, wykonuj powolny wydech. Następnie, w miarę schodzenia coraz bardziej pod wodę, wydychaj coraz szybciej. Na koniec wypchnij pozostałe powietrze mocnym uderzeniem.

Ruchy ramion w stylu motyla

Cykl rozpoczynamy od umieszczenia rąk i ramion w wodzie. Klatka piersiowa jest opuszczona, biodra umieszczone na powierzchni wody, a następnie nasze stopy kopią. Twoje ręce powinny być w tej fazie w kształcie litery Y. Faza ta charakteryzuje się tym, że tracimy przyspieszenie z poprzedniego cyklu. Często zdarza się, że zbyt szybko przeskakujemy do kolejnej fazy, zapominając o wydłużeniu i opływaniu ciała czy obniżeniu klatki piersiowej. Stałe, ekonomiczne tempo zostanie zakłócone, jeśli zbyt szybko przejdziemy do kolejnej fazy cyklu. Chwyt motylkowy jest podobny do freestyle'u w tym, że polega na utrzymywaniu łokci w górze przy jednoczesnym wyciskaniu dłoni, palców i przedramion w dół i lekko w bok. Powoduje to efektywny chwyt wody podczas fazy podwodnej.

Następnie odepchnij się rękami pod siebie, utrzymując łokcie w górze. Następnie skieruj ramiona w kierunku powierzchni i do tyłu, aż do zakończenia ruchu pod wodą. Podczas przejścia między chwytem a odepchnięciem, obie ręce są umieszczone w odległości jednej dłoni od siebie, pod brzuchem. Podczas ruchu ramion pod wodą klatka piersiowa unosi się. Maksymalną siłę i pęd możemy osiągnąć przyspieszając pracę rąk i przedramion, a także przyspieszając z wolniejszego chwytania do szybkiego odpychania na końcu ruchu.

Szybki wdech wykonujemy podczas unoszenia klatki piersiowej nad wodę. Ręce są wtedy przyspieszane w końcowej fazie odepchnięcia.

Ramiona są wyciągnięte szeroko i daleko do przodu, gdy ramiona wracają na powierzchnię wody w stylu motylkowym. Ręce są rozluźnione i proste. Palce rąk powinny być skierowane do góry, natomiast zewnętrzna część dłoni skierowana jest do przodu w kierunku, w którym płyniesz. Twoje ręce powinny przemieszczać się tuż nad powierzchnią wody. Nie zginaj łokci. Wyobraź sobie, że robisz anioła ze śniegu i rozluźnij się, aby przenieść przyspieszenie z powrotem na początek.

Błędy w stylu motylkowym

Pamiętaj, aby podczas wdychania powietrza nie podnosić głowy zbyt wysoko, a podczas wydechu nie przyciągać brody do klatki piersiowej. Styl motylkowy Michaela Phelpsa został scharakteryzowany jako minimalizacja ruchów góra-dół.

Podsumowanie

Nauka stylu motylkowego zajmie trochę czasu, ale warto. Ten styl pływania pomoże Ci wzmocnić mięśnie i poprawić umiejętność wykorzystania środkowej części ciała w wodzie.